Skip to main content

Regulamin

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

SAMODZIELNEGO GMINNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ

W STRYSZOWIE

 

 

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Samodzielny Gminny Podmiot Opieki Zdrowotnej w Stryszowie z siedzibą
w Stryszowie zwany dalej „Podmiotem” jest podmiotem leczniczym nie będącym przedsiębiorcą działającym jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

  1. Adres Podmiotu to 34-146 Stryszów 557.
  2. Podmiot tworzący: Gminy Stryszów.
  3. Podmiot działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym
    w szczególności:
  4. Ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 t.j.
    z późn. zm.).
  5. Ustawy z dnia 27.10.2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 172 t.j. z późn. zm.).
  6. Ustawy z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 t.j. z późn. zm.).
  7. Ustawy z dnia 06.11.2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta (Dz. U.
    z 2020 r. poz. 849 t.j.).
  8. Wpisu do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Małopolskiego zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r.
    o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 t.j. z późn. zm.).,
  9. Statutu SGZOZ w Stryszowie.
  10. Samodzielny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej w Stryszowie wykonuje swoją działalność za pomocą składników majątkowych stanowiących zakład leczniczy pod nazwą „Ośrodek Zdrowia w Stryszowie”.
  11. Niniejszy Regulamin Organizacyjny, zwany w dalszej części "Regulaminem" określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, a w szczególności:
  12. firmę Podmiotu,
  13. cele i zadania Podmiotu,
  14. strukturę organizacyjną Podmiotu,
  15. rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
  16. miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności miejscem udzielania świadczeń jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny udzielających tych świadczeń,
  17. przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych Podmiotu,
  18. organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych Podmiotu oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym,
  19. warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
  20. wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
  21. organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat,
  22. wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych,
  23. sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi Podmiotu.
  1. Regulamin organizacyjny ustala Kierownik, a opiniuje Rada Społeczna Podmiotu.
  2. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
  1. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Stryszowie.
  2. Kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Stryszowie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
  3. Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć jednostkę wyodrębnioną
    w strukturze organizacyjnej Podmiotu.
  4. Świadczeniu zdrowotnym - działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
  1. Postanowienia Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników Podmiotu, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Podmiotu na podstawie umów cywilnoprawnych, pacjentów oraz osoby przebywające na terenie Podmiotu.

CEL I ZADANIA ZAKŁADU

  1. Celem Podmiotu jest organizowanie i udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych a także promocja zdrowia oraz prowadzenie działalności profilaktycznej.
  2. Podstawowym zadaniem Podmiotu jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz wykonywaniu innych działań medycznych wynikających
    z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania
    w zakresie:
  3. podstawowej opieki zdrowotnej:
  4. lekarza,
  5. pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej,
  • położnej podstawowej opieki zdrowotnej,
  1. pielęgniarki szkolnej,
  2. leczenia stomatologicznego,
  3. ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
  1. Do zadań Podmiotu należy współpraca z innymi podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą między innymi w zakresie :
  2. lecznictwa stacjonarnego,
  3. lecznictwa specjalistycznego,
  4. pomocy doraźnej,
  5. transportu sanitarnego.
  6. Do zadań Podmiotu należą również:
    1. prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej;
    2. działania edukacyjne,
    3. promocja zdrowia i działania mające na celu profilaktykę zdrowia;
  • STRUKTURA ORGANIZACYJNA

 

  1. W strukturze Podmiotu wyodrębnia się jednostkę organizacyjna zakładu leczniczego: Ośrodek Zdrowia w Stryszowie, w skład której wchodzą komórki organizacyjne:

 

 

  1. Poradnia lekarza POZ,
  2. Gabinet zabiegowo – diagnostyczny POZ,
  3. Poradnia lekarza POZ w Łękawicy,
  4. Gabinet zabiegowo – diagnostyczny,
  5. Poradnia dziecięca,
  6. Poradnia ginekologiczno-położnicza,
  7. Gabinet zabiegowo – diagnostyczny,
  8. Poradnia stomatologiczna,
  9. Gabinet położnej POZ,
  10. Gabinet pielęgniarki POZ,
  11. Gabinet medycyny szkolnej,
  12. Punkt szczepień.

 

  1. W podmiocie funkcjonują następujące jednostki działalności niemedycznej.
  1. Księgowość,
  2. Kadry,
  3. Personel pomocniczy.

 

  1. RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

 

Podmiot udziela świadczeń w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne,
w zakresie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia stomatologicznego.

 

  1. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ, MIEJSCA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ

 

  1. Podmiot organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń, właściwą ich dostępność, a także właściwą jakość udzielanych świadczeń.
  2. Świadczenia zdrowotne w Podmiocie są udzielane przez osoby wykonujące zawody medyczne.
  3. Osoby, o których mowa w ust. 2 winny spełniać wymagania, określone w odrębnych przepisach.
  4. Podmiot i jego pracownicy są zobowiązani zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, a uzyskane w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
  5. Świadczenia są udzielane w następujących miejscach udzielania świadczeń:
  1. Poradnia lekarza POZ w Stryszowie, Stryszów 557
    1. poradnia lekarza poz,
    2. Poradnia dziecięca,
  • Poradnia ginekologiczno-położnicza,
  1. Poradnia stomatologiczna,
  2. Gabinet położnej POZ,
  3. Gabinet pielęgniarki POZ,
  • Gabinet medycyny szkolnej,
  • Gabinet zabiegowo – diagnostyczny,
  1. Gabinet zabiegowo – diagnostyczny POZ,
  2. Punkt szczepień.
  1. Poradnia lekarza POZ w Łękawicy, Łękawica 117
    1. poradnia lekarza poz,
    2. Gabinet zabiegowo – diagnostyczny.
  1. Podmiot udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie lub odpłatnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
    i zawartymi umowami, w tym umowami zawartymi z Narodowym Funduszem Zdrowia.
  2. W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta.
  3. Rejestracja pacjentów odbywa się zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie), telefonicznie jak i drogą elektroniczną, z wyznaczeniem dnia
    i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
  4. Świadczenia zdrowotne są w miarę możliwości udzielane w dniu zgłoszenia lub
    w terminie uzgodnionym z pacjentem, w przeciwnym przypadku zgodnie
    z obowiązującymi przepisami.
  5. Świadczenia udzielane są przez personel osobiście lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (teleporada). Świadczenia te udzielane są z zachowaniem regulujących je przepisów w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1395 z późn. zm.).
  6. Warunkiem realizacji wizyty jest rejestracja pacjenta z wyjątkiem przypadków nagłych.
  7. Rejestracja pacjentów odbywa się w godzinach od 07.30 do 18.00 od poniedziałku do piątku, a w pozostałych jednostkach organizacyjnych zakładu (filiach) do godziny 12.00.
  8. Warunkiem uzyskania bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej i dokonania rejestracji do lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ jest pozytywnie zweryfikowane ubezpieczenie zdrowotne w systemie EWUŚ a w przypadku jego braku posiadanie aktualnego dowodu ubezpieczenia lub złożenie oświadczenia o posiadaniu ubezpieczenia zdrowotnego. Obowiązek ten nie dotyczy: sytuacji, w której osoba zgłaszająca się wymaga natychmiastowego udzielenia pomocy medycznej ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, dzieci do 6 miesiąca życia, które nie zostały zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, kobiet w ciąży i w okresie połogu oraz dzieci i młodzież do 18 roku życia.
  9. Osobie nie objętej ubezpieczeniem zdrowotnym świadczenia medyczne udzielane są odpłatnie. Pacjent uiszcza stosowną opłatę w kasie Podmiotu a rejestratorka odnotowuje ten fakt w dokumentacji medycznej i przekazuje informację lekarzowi w celu wystawienia pełnopłatnej recepty.
  10. Zasady rejestracji:

a)  Bezpośrednio przy dokonywaniu rejestracji uwzględnia się wyrażone przez pacjenta prawo do wyboru lekarza, a także sprawdza się w systemie komputerowym przynależność pacjenta do zakładu i poprawność złożonej deklaracji wyboru.

b)  W przypadku pierwszorazowej wizyty i wyrażenia chęci korzystania ze świadczeń w Podmiocie  pacjent wypełnia w rejestracji deklaracje wyboru, rejestratorka sprawdza jej poprawność i własnoręcznym podpisem poświadcza jej złożenie. Następnie pacjentowi założona zostaje dokumentacja medyczna wraz ze stosownymi oświadczeniami.

  1. wizyta ambulatoryjna:

a)  Pacjent dokonujący rejestracji do lekarza w formie osobistej lub za pośrednictwem osoby trzeciej jest weryfikowany w systemie EWUŚ pod kątem posiadania uprawnienia do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych . Po jego weryfikacji oraz sprawdzeniu poprawności jego danych w systemie komputerowym rejestratorka dokonuje rejestracji poprzez wyjęcie dokumentacji medycznej pacjenta i poinformowanie pacjenta
o warunkach przyjęcia przez lekarza, przyznanym numerem lub kolejnością przyjęcia do lekarza (z podaniem przybliżonej godziny wizyty) oraz numerze gabinetu, do którego pacjent ma się udać. Fakt zarejestrowania pacjenta odnotowany zostaje w książce przyjęć poprzez dokonanie wpisu przez rejestratorkę z uwzględnieniem tytułu ubezpieczenia. Następnie dokumentacja medyczna pacjenta dostarczana jest przez rejestratorkę bezpośrednio do lekarza (do gabinetu lekarskiego).

b)  Dla pacjentów rejestrujących się telefonicznie lub elektronicznie rejestratorka dokonuje rezerwacji miejsca poprzez wpisanie danych personalnych pacjenta do książki przyjęć danego lekarza i odkłada jego dokumentację medyczną do momentu osobistego zgłoszenia się pacjenta lub nadejścia terminu teleporady. Przy rejestracji telefonicznej pacjent zostaje poinformowany o fakcie rezerwacji miejsca i konieczności posiadania aktualnego dowodu ubezpieczenia w momencie zgłoszenia się na wizytę lekarską. Po weryfikacji uprawnienia w systemie EWUŚ realizowana jest dalsza procedura rejestracji.

  1. wizyta domowa:

a)  Świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w uzasadnionych medycznie przypadkach wykonywane są również w domu pacjenta. Pacjent telefonicznie bądź za pośrednictwem osoby trzeciej zgłasza potrzebę realizacji wizyty domowej w rejestracji  w godzinach od 07.30 do 18.00. Wizyty domowe realizowane są godzinach od 12.00 do 13.00 (poradnia dla dzieci) lub od 12.00 do13.00 oraz od 17.00 do 18.00 (poradnia dla dorosłych). Lekarz decyduje o konieczności realizacji takiej wizyty i ustala jej termin. W Podmiocie lekarze realizują wizyty domowe według stanu zdrowia pacjenta lub kolejności zgłoszeń. Po przyjęciu wizyty do realizacji lekarz informuje rejestratorkę o tym fakcie, która sprawdza w systemie EWUŚ uprawnienia w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego.

  1. Teleporada
  2. Podmiot informuje pacjenta poprzez ogłoszenie w miejscu wykonywania świadczeń oraz na stronie internetowej, a na żądanie pacjenta również telefonicznie, o warunkach udzielania teleporad z uwzględnieniem prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym;
  3. Udzielana jest przy pomocy telefonu,
  4. termin teleporady uzgadnianiny jest przez rejestrację z Pacjentem, przy czym teleporada jest realizowana:
    1. nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobistego, albo
    2. późniejszym niż określony w punkcie i w terminie ustalonym
      w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym,
  5. kontakt rozpoczynający teleporadę inicjuje Podmiot dzwoniąc na podany przy rejestracji przez pacjenta nr telefonu,
  6. osoba udzielającą teleporady, przed jej udzieleniem, potwierdza tożsamości pacjenta na podstawie danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849), przekazanych przez niego za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności oraz:

a)         na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, lub

b)         po okazaniu przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość, przy udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej w formie wideoporady, lub

c)         przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art. 20a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695);

  1. osoba udzielająca teleporady, dokonuje stosownej adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady;
  2. brak kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem, przy czym Podmiot jest obowiązany do podjęcia co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia teleporady,
  3. następnie dokonanie przez osobę udzielającą teleporady na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej pacjenta, w tym udostępnionej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2020 r. poz. 702), następujących czynności:

a)         udzielenie świadczenia zdrowotnego, w tym ustalenie, czy teleporada jest wystarczająca dla problemu zdrowotnego będącego jej przedmiotem, lub

b)         poinformowanie pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady i wskazywana jest mu możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem,;

  1. teleporada przeprowadzana jest w warunkach gwarantujących poufność, poprzez zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady;
  2. w przypadku przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowia pacjenta, w tym cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej, za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, stosowanie przez Podmiot rozwiązań techniczno- organizacyjnych służących zapewnieniu transmisji dokumentów elektronicznych
    w postaci graficznej i tekstowej, w sposób zapewniający ich integralność oraz ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, przypadkowym lub niezgodnym
    z prawem zniszczeniem, utraceniem, zmodyfikowaniem, nieuprawnionym ujawnieniem lub nieuprawnionym dostępem;
  3. Podmiot może udzielać zamówienia na świadczenia zdrowotne w celu wykonywania swoich zadań, określonych w Statucie innemu podmiotowi leczniczemu prowadzącemu działalność leczniczą na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Szczegółowe zasady zamówienia na świadczenia zdrowotne określają przepisy odrębne oraz obowiązująca umowa pomiędzy Podmiotem a przyjmującym zamówienie.
  4. Podmiot, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa, prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych.
  5. Podmiot udostępnia dokumentację medyczną następującym podmiotom i organom:
  6. pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta,
  7. po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia, z zastrzeżeniem lit c i d.
  8. w przypadku sporu między osobami bliskimi o udostępnienie dokumentacji medycznej, zgodę na udostępnienie wyraża sąd, o którym mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej lub osoby wykonującej zawód medyczny. Osoba wykonująca zawód medyczny może wystąpić z wnioskiem do sądu także w przypadku uzasadnionych wątpliwości, czy osoba występująca o udostępnienie dokumentacji lub sprzeciwiająca się jej udostępnieniu jest osobą bliską.
  9. w przypadku gdy pacjent za życia sprzeciwił się udostępnieniu dokumentacji medycznej, o którym mowa w ust. 2, sąd, o którym mowa w art. 628 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, w postępowaniu nieprocesowym na wniosek osoby bliskiej, może wyrazić zgodę na udostępnienie dokumentacji medycznej i określić zakres jej udostępnienia, jeżeli jest to niezbędne:
  10. w celu dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia, z tytułu śmierci pacjenta;
  11. dla ochrony życia lub zdrowia osoby bliskiej;
  12. podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
  13. podmiotów, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r.
  14. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
  15. organu władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom w ochronie zdrowia, a także Rzecznikowi Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności nadzoru i kontroli;
  16. ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratora, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
  17. organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku
  18. z prowadzonym przez nie postępowaniem;
  19. zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
  20. wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1, w zakresie prowadzonego postępowania;
  21. spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
  22. Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
  23. Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
  24. Podmiot udostępnia dokumentację medyczną wyłącznie podmiotom uprawnionym, o których mowa w pkt. 12 i 13, w następujący sposób:
  1. do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
  2. przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
  3. przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych,
    a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
  4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
  5. na informatycznym nośniku danych.
  1. Opłata za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w ust. 15 wynosi za:
    1. jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej - nie więcej niż 0,002,
    2. jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej - nie więcej niż 0,00007,
    3. udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie więcej niż 0,0004,

- przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy
z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.

ORGANY ZAKŁADU

A. KIEROWNICTWO ZAKŁADU

  1. Kierownik Podmiotu kieruje Podmiotem i reprezentuje go na zewnątrz. Kierownik podejmuje samodzielne decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.
  2. Kierownik Podmiotu kieruje Podmiotem przy pomocy:
  1. zastępcy, będącego lekarzem
  2. osób kierujących komórkami organizacyjnymi Podmiotu,
  3. głównego księgowego,
  4. pielęgniarki koordynującej.
  1. Kierownik jest przełożonym wszystkich pracowników Podmiotu.
  2. Do obowiązków Kierownika należy:
  1. bieżący nadzór nad wykonywaniem przez Podmiot zadań statutowych,
  2. zawieranie i realizowanie umów na świadczenia zdrowotne,
  3. nadzorowanie poprawności udzielania świadczeń zdrowotnych,
  4. organizowanie pracy podległego personelu,
  5. zatrudnianie, zwalnianie, wynagradzanie pracowników,
  6. zarządzanie powierzonym mieniem,
  7. tworzenie i nadzór nad realizacją programów w zakresie promocji zdrowia,
  8. nadzór nad prowadzeniem dokumentacji lekarskiej, orzecznictwem i medyczną sprawozdawczością,
  9. nadzór nad prawidłową ordynacją leków,
  10. analizowanie kosztów działalności poszczególnych komórek organizacyjnych i eliminowanie zbędnych kosztów,
  11. dbanie o wysoki poziom świadczonych usług,
  12. sprawowanie nadzoru nad nieruchomościami (budynkami) będącymi w użytkowaniu Podmiotu.
  13. zabezpieczenie utrzymania czystości i porządku oraz estetyki zajmowanych przez Podmiot budynków,
  14. badanie i ocena działalności Podmiotu, dokonywanie z punktu widzenia kryteriów sprawności organizacji, celowości, gospodarności, rzetelności i legalności w celu likwidacji niekorzystnych zjawisk oraz zapobieganie ich powstaniu w przyszłej działalności, między innymi na podstawie:
  • przeprowadzonych na polecenie Kierownika kontroli,
  • wyników kontroli przeprowadzonych w Podmiocie przez organy kontroli zewnętrznej,
  • przeprowadzonych planowych lub doraźnych kontroli sprawdzających wykonanie wniosków pokontrolnych w sprawach merytorycznych i personalnych,
  1. w przypadku żądań osób przeprowadzających kontrole zewnętrzną udzielanie im pomocy w zakresie przeprowadzonej kontroli,
  2. sukcesywne wykorzystanie ustaleń kontroli dla inspirowania działań osób kontrolowanych, mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
  1. Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje Zastępca będący lekarzem.
  2. Kierownikowi bezpośrednio podlegają :
  1. główny księgowy,
  2. pielęgniarka koordynująca,
  3. lekarze,
  4. informatyk,
  5. zleceniobiorca Radca prawny,
  6. zleceniobiorca ds. BHP i P-POŻ,
  7. pracownicy obsługi,
  1. Do obowiązków Zastępcy Kierownika należy między innymi:
  1. sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracą komórek organizacyjnych Podmiotu w zakresie jakości udzielania świadczeń zdrowotnych,
  2. współtworzenie warunków sprzyjających rozwojowi Podmiotu i podnoszeniu jakości świadczonych usług medycznych,
  3. współpraca przy opracowywaniu projektu statutu, regulaminu organizacyjnego Podmiotu oraz wewnętrznych aktów normatywnych (regulaminów) oraz zmian w tym zakresie,
  4. współudział w zapewnieniu prawidłowości realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz z innymi niż NFZ instytucjami, zakładami pracy oraz podwykonawcami świadczeń,
  5. współudział w przygotowywaniu i negocjowaniu warunków realizacji, kryteriów wyboru, oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowym przebiegiem umów cywilnoprawnych zawieranych z realizatorami świadczeń zdrowotnych,
  6. bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Podmiotu w zakresie analizowania dostępu do świadczeń zdrowotnych oraz potrzeb w tym zakresie,
  7. wnioskowanie zakupu sprzętu medycznego w celu systematycznego odtwarzania zasobów, rozszerzania zakresu usług, doskonalenia metod pracy z uwzględnieniem korzyści ekonomicznych dla Podmiotu,
  8. sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad organizacją udzielania świadczeń przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i lekarzy specjalistów.
  1. Do zadań pielęgniarki koordynującej należy w szczególności:
  1. realizacja opieki pielęgniarskiej nad pacjentami, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia w zakresie : promocji zdrowia i profilaktyki chorób, świadczeń pielęgnacyjnych, świadczeń diagnostycznych, świadczeń leczniczych, świadczeń rehabilitacyjnych,
  2. merytoryczny nadzór nad pracą pielęgniarek środowiskowo - rodzinnych, położnej środowiskowo - rodzinnej, pielęgniarki szkolnej oraz punktu szczepień i gabinetu zabiegowego,
  3. nadzór nad jakością opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez podległy personel,
  4. nadzorowanie i kontrolowanie realizacji programów z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej, badań przesiewowych, bilansów zdrowia i innych świadczeń diagnostycznych wykonywanych przez pielęgniarki,
  5. organizacja pracy na poszczególnych, podległych stanowiskach,
  6. wydawanie zaleceń w dziedzinie metodyki pracy i prowadzenie instruktażu na tym odcinku,
  7. kontrola i stałe monitorowanie zaopatrzenia w niezbędne leki i środki opatrunkowe,
  8. organizowanie prawidłowego przepływu informacji związanych z wykonywaniem zadań,
  9. nadzór nad powierzonym sprzętem i aparaturą medyczną,
  10. nadzór nad prawidłową organizacją pracy rejestracji oraz nadzór nad dokumentacją medyczną zgromadzoną w archiwum Podmiotu.
  1. Do zadań osób kierujących komórkami organizacyjnymi Podmiotu należy
    w szczególności:
  1. sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracą komórek organizacyjnych Podmiotu w zakresie jakości udzielania świadczeń zdrowotnych,
  2. nadzór nad prawidłową organizacją pracy podległych komórek organizacyjnych,
  3. sprawowanie nadzoru nad urządzeniami i innym mieniem ruchomym będącym na wyposażeniu podległej komórki organizacyjnej.
  1. Do obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:
  1. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
  2. organizowanie i doskonalenie sporządzania, przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i ochronę mienia jednostki,
  3. prawidłowe rozliczanie osób odpowiedzialnych za mienie jednostki,
  4. liczenie, ewidencja i analiza kosztów, sporządzanie kalkulacji kosztów i sprawozdawczości w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych oraz prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
  5. prawidłowe i terminowe sporządzanie :

- deklaracji rozliczeniowych PFRON,

- deklaracji VAT,

- podatku od nieruchomości,

- podatku dochodowego od osób prawnych,

  1. terminowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań finansowych,
  2. należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
  3. nadzorowanie prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
  4. nadzór nad prawidłowym i terminowym przebiegiem inwentaryzacji,
  5. bieżąca kontrola sald rozrachunków z odbiorcami i dostawcami,
  6. zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
  7. prowadzenie wstępnej kontroli dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego jednostki oraz ich zmian,
  8. prowadzenie prawidłowego przebiegu operacji gospodarczych stanowiących przedmiot księgowań,
  9. planowanie potrzeb finansowych,
  10. bieżąca analiza wykorzystania środków finansowych będących w dyspozycji jednostki;
  11. przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników,
  12. wykonywanie innych czynności zleconych przez kierownika związanych z działalnością.

 

B. RADA SPOŁECZNA

  1. Przy Podmiocie działa Rada Społeczna, powoływana przez Podmiot tworzący, która jest organem wnioskującym i opiniodawczym w sprawach Podmiotu.
  2. W skład Rady wchodzą Przewodniczący oraz Członkowie.
  3. Kompetencje i zadania Rady Społecznej określa Statut Podmiotu.

 

VII.     KOMÓRKI ORGANIZACYJNE – Komórki medyczne

     A.   Poradnia lekarza poz.

     Lekarz poz planuje i realizuje kompleksową opiekę lekarską nad osobą objętą opieką medyczną, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia (w warunkach ambulatoryjnych i domowych), w oparciu o kompetencje lekarza poz określone odrębnymi przepisami i zawarte kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia na udzielanie świadczeń medycznych. Do obowiązków lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej zatrudnionych w poradniach należy w szczególności:

  1. Udzielanie świadczeń medycznych osobom uprawnionym w celu:
  1. utrzymania zdrowia,
  2. profilaktyki, rozpoznania i leczenia chorób,
  3. usprawnienia pacjenta, z zachowaniem najwyższej staranności, w oparciu o aktualną wiedzę medyczną , wszelkimi dostępnymi metodami i środkami.
    1. Udzielanie świadczeń poza kolejnością w przypadku nagłych zachorowań.
    2. Udzielanie świadczeń z uwzględnieniem optymalnych kosztów terapii w taki sposób, by zapewnić ich maksymalną skuteczność przy możliwie jak najniższych kosztach.
    3. Prawidłowe ordynowanie leków, materiałów medycznych, środków leczniczych
      i pomocniczych oraz wystawianie skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
    4. Wystawianie recept oraz zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    5. Realizacja badań diagnostycznych zgodnie z zakresem ujętym w kompetencjach
      i kontraktem z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenia medyczne.
    6. Zlecanie zabiegów pielęgnacyjno – leczniczych do wykonania przez personel pielęgniarski / położniczy w Przychodni lub w domu pacjenta.
    7. Prowadzenie wymaganej stosownymi przepisami dokumentacji lekarskiej.
    8. Orzekanie o czasowej niezdolności do pracy w ramach obowiązujących przepisów.
    9. Wydawanie skierowań do szpitali, sanatoriów, na badania specjalistyczne i konsultacje.
    10. Podnoszenie i aktualizowanie kwalifikacji zawodowych.

     B.   Poradnia lekarza poz (dziecięca).

     Do obowiązków lekarzy pediatrów zatrudnionych w poradni należy w szczególności:

  1. Udzielanie świadczeń medycznych osobom uprawnionym w celu :
  1. utrzymania zdrowia,
  2. profilaktyki, rozpoznania i leczenia chorób,
  3. usprawnienia pacjenta, z zachowaniem najwyższej staranności, w oparciu o aktualną wiedzę medyczną , wszelkimi dostępnymi metodami i środkami.
  4. Udzielanie świadczeń poza kolejnością w przypadku nagłych zachorowań.
  5. Udzielanie świadczeń z uwzględnieniem optymalnych kosztów terapii w taki sposób, by zapewnić ich maksymalną skuteczność przy możliwie jak najniższych kosztach.
  6. Prawidłowe ordynowanie leków, materiałów medycznych, środków leczniczych i pomocniczych oraz wystawianie skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
  7. Wystawianie recept oraz zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  8. Realizacja badań diagnostycznych zgodnie z zakresem ujętym w kompetencjach i kontraktem z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenia medyczne.
  9. Zlecanie zabiegów pielęgnacyjno - leczniczych do wykonania przez personel pielęgniarski / położniczy w Przychodni lub w domu pacjenta.
  10. Prowadzenie wymaganej stosownymi przepisami dokumentacji lekarskiej.
  11. Orzekanie o czasowej niezdolności do pracy w ramach obowiązujących przepisów.
  12. Orzekanie o czasowej niezdolności do uczęszczania do szkoły oraz o konieczności sprawowania opieki nad chorym dzieckiem.
  13. Objęcie opiekom profilaktyczno-leczniczą uczniów szkół znajdujących się na terenie działania Podmiotu.
  14. Ocena rozwoju psychosomatycznego dziecka (bilanse).
  15. Przeprowadzanie wizyt patronażowych w domu w pierwszym miesiącu życia.
  16. Kwalifikowanie dzieci do szczepień ochronnych.
  17. Wydawanie skierowań do szpitali, sanatoriów, na badania specjalistyczne i konsultacje.
  18. Podnoszenie i aktualizowanie kwalifikacji zawodowych.

C.   Poradnia specjalistyczna (ginekologiczno-położnicza).

Do obowiązków lekarzy specjalistów udzielających świadczeń medycznych należy                                w szczególności:

  1. Sprawowanie opieki leczniczej, udzielanie fachowej pomocy lekarskiej zgłaszającym się pacjentom.
  2. Udzielanie porad w domu pacjenta, w przypadku, gdy jego stan zdrowia nie pozwala na wykonanie porady w przychodni i ośrodku.
  3. Prowadzenie wymaganej stosownymi przepisami dokumentacji medycznej.
  4. Orzekanie o czasowej niezdolności do pracy w ramach obowiązujących przepisów.
  5. Wydawanie pacjentom zaświadczeń lekarskich o stanie ich zdrowia.
  6. Wydawanie skierowań do szpitali, sanatoriów, na badania specjalistyczne i konsultacje.
  7. Podnoszenie i aktualizowanie kwalifikacji zawodowych.

     D.   Poradnia stomatologiczna.

     Do obowiązków lekarzy stomatologów zatrudnionych w poradniach należy w szczególności:

  1. Udzielanie świadczeń stomatologicznych osobom uprawnionym w celu profilaktyki, rozpoznania i leczenia chorób zębów i jamy ustnej z zachowaniem najwyższej staranności, w oparciu o aktualną wiedzę medyczną, wszelkimi dostępnymi metodami
    i środkami.
  2. Udzielanie świadczeń poza kolejnością w przypadkach nagłych.
  3. Udzielanie świadczeń z uwzględnieniem optymalnych kosztów terapii w taki sposób, by zapewnić ich maksymalną skuteczność przy możliwie jak najniższych kosztach.
  4. Prawidłowe ordynowanie leków, materiałów medycznych, środków leczniczych
    i pomocniczych.
  5. Wystawianie recept oraz zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  6. Prowadzenie wymaganej stosownymi przepisami dokumentacji lekarskiej.
  7. Orzekanie o czasowej niezdolności do pracy w ramach obowiązujących przepisów.
  8. Wydawanie skierowań do szpitali, na badania specjalistyczne i konsultacje.
  9. Podnoszenie i aktualizowanie kwalifikacji zawodowych.

 

 

     E.   Gabinet medycyny szkolnej.

     Do obowiązków pielęgniarek wykonujących czynności z zakresu medycyny szkolnej należy sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania,                     a w szczególności:

  1. Opieka zdrowotna nad uczniami z poszczególnych klas, w tym:
    1. wykonywanie testów przesiewowych, ich interpretacja, kierowanie na badania diagnostyczne uczniów z dodatnimi wynikami testów i egzekwowanie ich wyników,
    2. kontakty z rodzicami, uzyskiwanie od nich informacji o sytuacji rodzinnej ucznia, jego zdrowiu i rozwoju oraz włączenie rodziców do wszelkich działań profilaktycznych i naprawczych,
    3. kontakty z wychowawcami, wymiana informacji, ustalanie zasad opieki nad zdrowiem uczniów,
    4. przygotowanie i współorganizacja powszechnych profilaktycznych badań lekarskich uczniów klas: 0, I, III, V, VII szkół podstawowych. Analiza i wykorzystanie wyników i zaleceń z tych badań.
    5. kontakty grupowe i indywidualne z uczniami z poszczególnych klas w celu wstępnej identyfikacji osób z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi,
    6. wychowanie zdrowotne dostosowane do potrzeb uczniów (oddziaływanie na uczniów i rodziców),
  2. Sprawowanie systematycznej opieki nad uczniami z problemami zdrowotnymi, szkolnymi

i społecznymi, w tym zwłaszcza:

  1. udzielanie im pomocy w przystosowaniu się do szkoły, wyborze zawodu, zaakceptowaniu choroby lub odmienności,
  2. kształtowanie lub wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  3. poradnictwo w zakresie zachowań zdrowotnych sprzyjających poprawie lub utrzymaniu zdrowia i dobrej kondycji,
  4. kształtowanie umiejętności, samokontroli swego zdrowia i samopoczucia,
  5. utrzymanie stałego kontaktu z rodzicami, lekarzami i innymi specjalistami sprawującymi opiekę nad uczniami oraz współdziałanie z nimi w zakresie korekcji i leczenia zaburzeń,
  1. Przeprowadzanie okresowych przeglądów higieny osobistej uczniów, w tym również higieny jamy ustnej.
  2. Współudział w kwalifikacji do grup ćwiczebnych na zajęciach wf, zawodów szkolnych i nauki pływania. Współpraca z nauczycielami wf w zakresie aktywizacji ruchowej wszystkich uczniów zwłaszcza przewlekle chorych i niepełnosprawnych. Udzielanie jednorazowych zwolnień z lekcji wf.
  3. Dokonywanie okresowej analizy absencji szkolnej uczniów oraz absencji na zajęciach wf

jako jednego z mierników stanu zdrowia uczniów.

  1. Udzielanie pierwszej pomocy w urazach zatruciach i nagłych zachorowaniach uczniów i pracowników szkoły.
  2. Współudział w organizacji szczepień ochronnych uczniów i kontroli zgłaszania się uczniów na szczepienia.
  3. Współudział w planowaniu i realizacji wychowania zdrowotnego uczniów, pracowników

szkoły i rodziców.

  1. Dokonywanie okresowej i bieżącej kontroli stanu higieniczno-sanitarnego, bezpieczeństwa w szkole oraz przestrzeganie zasad higieny procesu nauczania.
  2. Dokonywanie okresowej analizy stanu zdrowia uczniów oraz warunków zdrowotnych szkoły i przedkładanie wyników tej analizy dyrekcji tej szkoły i radzie pedagogicznej.
  3. Współdziałanie z dyrekcją szkoły oraz rodzicami w podejmowaniu działań w zakresie promowania zdrowia i tworzenia szkoły promującej zdrowie.
  4. Wykonywanie innych prac mieszczących się w umiejętnościach zawodowych pielęgniarki, higienistki szkolnej zleconych przez Kierownika lub Pielęgniarkę Koordynującą.

             

     F.   Poradnie pielęgniarek poz.

     Do obowiązków pielęgniarek poz należy samodzielne udzielanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych pielęgnacyjnych, opiekuńczych, edukacyjnych i rehabilitacyjnych, w szczególności pielęgniarka środowiskowa:

  1. Świadczy opiekę pielęgnacyjną wobec rodziny i jej członków w środowisku domowym w zdrowiu i chorobie, a także w opiece terminalnej.
  2. Prowadzi poradnictwo i doradztwo w zakresie samoopieki i samopielęgnacji dzieci i młodzieży.
  3. Rozpoznaje środowisko, przeprowadza wywiady środowiskowo-rodzinne, określa potrzeby.
  4. Ustala sposoby, formy i metody realizacji kompleksowej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami, zgodnie z wiedzą umiejętnościami i standardami obowiązującymi w pielęgniarstwie oraz kodeksem etyki zawodowej.
  5. Realizuje zlecenia lekarskie w zakresie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji.
  6. Współpracuje z lekarzem POZ (lekarzem rodzinnym), zespołem środowiskowym, pracownikiem socjalnym oraz z innymi placówkami ochrony zdrowia.
  7. Prowadzi edukację zdrowotną oraz realizuje zadania wytyczone w Narodowym Programie Zdrowia.
  8. Podnosi i aktualizuje swoje kwalifikacje zawodowe.
  9. Prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi i przyjętymi zasadami.

     G.   Poradnia położnej poz.

     Do obowiązków położnej poz należy samodzielne udzielanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych pielęgnacyjnych, opiekuńczych, edukacyjnych i rehabilitacyjnych, w szczególności położna poz :

  1. Świadczy opiekę nad kobietą ciężarną, położnicą i noworodkiem,
  2. Prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki i samopielęgnacji w odniesieniu do noworodków, kobiet i ich rodzin.
  3. Rozpoznaje środowisko, przeprowadza wywiady położnicze w obszarze swojego działania, określa potrzeby.
  4. Realizuje zlecenia lekarskie w zakresie diagnostyki, leczenia, rehabilitacji.
  5. Współpracuje z lekarzem POZ (ginekologiem-położnikiem, pediatrą, lekarzem rodzinnym) zespołem środowiskowym, pracownikiem socjalnym oraz z innymi placówkami ochrony zdrowia.
  6. Prowadzi edukację zdrowotną w zakresie profilaktyki chorób ginekologicznych, onkologicznych i społecznych (szczególnie nauka samobadania piersi).
  7. Podnosi i aktualizuje swoje kwalifikacje zawodowe.
  8. Prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi i przyjętymi zasadami.

VIII.   KOMÓRKIKI ORGANIZACYJNE -  ADMINISTRACJA

     Do zadań Komórki Administracyjnej  należy w szczególności:

  1. Sporządzanie wszystkich dokumentów kadrowych.
  2. Sporządzanie dokumentów dla ZUS-u związanych z przyjmowaniem i zwalnianiem pracowników.
  3. Ewidencja druków ścisłego zarachowania ( likwidacja zbędnych).
  4. Prowadzenie spraw z zakresu ZFŚS.
  5. Prowadzenie wymaganych rejestrów wewnętrznych.
  6. Załatwianie korespondencji Podmiotu z zakresu spraw organizacyjnych.
  7. Prowadzenie polityki kadrowej dotyczącej zatrudnienia, doboru, zwalniania pracowników.
  8. Sporządzanie dokumentów związanych z zawarciem umów o pracę, o dzieło i umów zlecenia.
  9. Prowadzenie korespondencji w zakresie spraw pracowniczych.
  10. Czuwanie nad aktualizacją regulaminu pracy.
  11. Kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy, w tym prowadzenie na bieżąco kart  ewidencji czasu pracy pracowników administracyjnych oraz nadzorowanie prowadzenia kart pozostałych pracowników.
  12. Współpraca z głównym księgowym w zakresie bieżącego przekazywania danych niezbędnych przy sporządzaniu list wypłat wynagrodzeń, zasiłków i dodatkowych świadczeń (nagród jubileuszowych).
  13. Sporządzanie rozliczeń finansowych z Narodowym Funduszem Zdrowia.
  14. Opracowanie planów i sprawozdawczości w zakresie zatrudnienia.
  15. Prowadzenie dziennika podawczego Podmiotu – przyjmowanie korespondencji adresowanej do Podmiotu, dokonywanie wpisów w dzienniku, doręczanie na bieżąco korespondencji Kierownikowi Podmiotu.
  16. Doręczanie poszczególnym pracownikom korespondencji i innych pism – po ich dekretacji przez Kierownika.
  17. Zakup i prowadzenie rozliczeń znaczków pocztowych.
  18. Wysyłanie korespondencji Podmiotu.
  19. Prowadzenie prenumeraty czasopism.
  20. Prowadzenie kasy Podmiotu :

a) przyjmowanie wpłat do kasy np. z rozliczeń kwitariuszy, rozliczeń zaliczek,

b) dokonywanie wypłat należności z kasy na podstawie zadysponowanych przez Głównego Księgowego i Kierownika dokumentów wypłaty,

c) pobieranie i przyjmowanie do kasy gotówki z banku oraz odprowadzanie do banku nadwyżki z pogotowia kasowego,

d) sporządzanie raportów kasowych.

IX.      KOMÓRKI ORGANIZACYJNE - jednoosobowe stanowiska pracy

 

A. Informatyk (zostało powierzone na podstawie umowy cywilnoprawnej)

Do obowiązków Informatyka należy w szczególności:

  1. Prowadzenie ewidencji populacji (zdeklarowanych pacjentów).
  2. Miesięczne prowadzenie ewidencji danych udzielonych świadczeń zdrowotnych z zakresu POZ, stomatologii, rehabilitacji, specjalistyki i opieki całodobowej.
  3. Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań statystycznych i finansowych określonych odpowiednimi wymogami Narodowego Funduszu Zdrowia.
  4. Sporządzanie i przekazywanie wykazów udzielonych świadczeń zdrowotnych dla potrzeb księgowości Podmiotu.
  5. Pełnienie funkcji Administratora Bezpieczeństwa Informacji zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
  6. Konfiguracja i zarządzanie serwerem.
  7. Zapewnienie bezpieczeństwa sieci komputerowej.
  8. Realizowanie polityki bezpieczeństwa w Podmiocie.
  9. Konfiguracja i zarządzanie siecią komputerową.
  10. Wdrażanie i zarządzanie systemami informatycznymi.
  11. Wsparcie informatyczne dla pracowników w zakresie obsługi sprzętu i oprogramowania.
  12. Nadzór nad sprzętem komputerowym i urządzeniami peryferyjnymi.
  13. Przygotowanie i konserwacja stanowisk komputerowych i oprogramowania.
  14. Konsultacje w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania.

B. Radca Prawny (zostało powierzone na podstawie umowy cywilnoprawnej)

Do obowiązków Radcy Prawnego należy w szczególności :

  1. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 75 z póź. zm.) a w szczególności :
  2. udzielanie porad i konsultacji prawnych,
  3. sporządzanie opinii prawnych,
  4. opracowywanie projektów aktów prawnych wewnętrznych,
  5. występowanie przed sądami powszechnymi i urzędami
  6. Prowadzenie rejestru sądowego i innych zewnętrznych rejestrów.
  7. Sporządzanie projektów regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, regulaminu porządkowego, statutu a także sporządzanie projektów zmian ww. dokumentów.
  8. Sporządzanie umów cywilnoprawnych oraz aneksów do tych umów.

C. Stanowisko ds. BHP i P-POŻ (zostało powierzone na podstawie umowy cywilnoprawnej)

Do obowiązków zleceniobiorcy ds. BHP i P-POŻ należy w szczególności:

  1. Kontrolowanie warunków pracy i przestrzeganie przez pracowników zasad i przepisów BHP i P-POŻ.
  2. Opracowywanie norm przydziału ochron indywidualnych, odzieży i obuwia roboczego.
  3. Prowadzanie dokumentacji związanej z wydawaniem i okresem używalności ochron indywidualnych, odzieży i obuwia roboczego.
  4. Sporządzanie protokołów kasacji przedwcześnie zużytej odzieży i obuwia roboczego oraz ochron indywidualnych
  5. Prowadzenie instruktażu stanowiskowego.
  6. Opracowywanie w Podmiocie wykazu prac w warunkach szczególnych.
  7. Prowadzenie rejestrów, kompletowanie dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń tego typu chorób.
  8. Sporządzanie, przy współudziale Społecznego Inspektora Pracy protokołów powypadkowych, w drodze do i z pracy oraz przekazywanie ich do ZUS.
  9. Występowanie do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych oraz uchybień w zakresie BHP i P-POŻ.
  10. Czuwanie nad okresami częstotliwości szkoleń BHP i P-POŻ oraz prowadzenie spraw związanych z takimi szkoleniami.

 

X.        WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY JEDNOSTKAMI ORGANIZACYJNYMI ZAKŁADU

1.  Współdziałanie pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnych Podmiotu, powinno odbywać w sposób, który zapewni sprawność funkcjonowania Podmiotu oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielanych przez Podmiot świadczeń zdrowotnych.

2.  Udzielanie konsultacji przez lekarzy specjalistów na rzecz pacjentów innych jednostek organizacyjnych Podmiotu odbywa się na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza specjalistę (w przypadku gdy skierowanie takie jest wymagane) a w pozostałych  przypadkach na podstawie indywidualnej rejestracji przez pacjenta.

3.  Kierowanie na badania diagnostyczne wykonywanie w Podmiocie odbywa się na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza.

XI.      WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI LECZNICZYMI.

 

1.  Podmiot współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania, w szczególności poprzez kierowanie do innych placówek w celu konsultacji specjalistycznych, zlecanie badań laboratoryjnych niewykonywanych w Podmiocie, kierowanie na zabiegi specjalistyczne, o ile nie ma możliwości ich wykonania w Podmiocie.

2.  Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w pkt 1, określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi zakładami a Podmiotem.

 

XII.     ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH                          W PRZYPADKU POBIERNIA OPŁAT.

 

Udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentom w przypadku pobierania od nich opłat odbywa się na zasadach ogólnych określonych w pkt. V niniejszego regulaminu.

XIII. WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDZIELANE ŚWIADZCENIA ZDROWOTNE INNE NIŻ FINANSOWANE ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH.

 

Wysokość opłat za udzielanie świadczeń zdrowotnych innych niż finansowanych ze środków publicznych została określona w Zarządzeniu Kierownika w sprawie ustalenia cenników usług medycznych i usług ksero w SGZOZ w Stryszowie, który stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.

 

XIV. PRZEPISY KOŃCOWE.

1. Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej i mogą zostać wprowadzone wyłącznie w trybie właściwym dla wprowadzenia Regulaminu.

2. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie po zaopiniowaniu przez Radę Społeczną.

3. Traci moc Regulamin organizacyjny z 02.02.2012 r.

ZAŁĄCZNIKI:

  1. Schemat organizacyjny SGZOZ w Stryszowie.
  2. Cennik usług medycznych.

 

 

 

Stryszów, 01.10.2022

Ewa Bąk