Skip to main content

Prawa Pacjenta

Wykaz Praw Pacjenta

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tj. Dz.U. z 2022 r. poz, 1876, 2280,2705, z 2023r. poz 605  z późn. zm.)

Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych;

  1. które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
  2. które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
  3. które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia,
  4. które udzielane są z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne,
  5. przy udzielaniu, których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej

Prawo do informacji;

  1. o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
  2. która zostanie przekazana także osobom upoważnionym, np. małżonkowi, członkowi rodziny, osobie bliskiej.

Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.

Prawo pacjenta do tajemnicy informacji.

Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych;

  1. którą wyrazi po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o stanie zdrowia i leczeniu,
  2. którą w przypadku zabiegu operacyjnego, zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko wyrazi w formie pisemnej

Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta, w tym;

  1. obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych,
  2. wyrażeniu zgody na uczestnictwo innych osób przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (badaniach, konsultacjach lekarskich, zabiegach, operacjach itp.).

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej, dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie upoważnionej.

Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.

Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym;

  1. kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami,
  2. dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

 Szczegółowy wykaz dostępny jest w Rejestracji Przychodni